Omgaan met pijn tijdens de bevalling

Een bevalling doet pijn. Echter, de heftigheid van de pijn wordt door iedereen verschillend ervaren. Sommige vrouwen vinden het achteraf meevallen en anderen vinden het heel moeilijk om met de pijn om te gaan.

Voor filmpjes over ‘Hoe ga je om met pijn’ klik hier.

Bekijk hier de folder over verschillende pijnstillingsopties. Deze folder is beschikbaar in het Engels, Arabisch, Pools, Turks, Frans en Mandarijn.

Een paar feiten over weeën en pijn:

• Je lichaam maakt zelf natuurlijke pijnstillers aan, endorfine en dopamine, waardoor je de pijn minder voelt.
  • De pijn komt in golven. Tussen de weeën door is de pijn weg of minder erg.
  • De pijn is niet steeds even erg. In het begin nog niet zo vaak en minder sterk. In de tweede fase, als de weeën vaker komen en langer aanhouden, wordt het meer.
  • Er zijn buik en rugweeën, soms trekt de pijn ook door naar de bovenbenen. Vaak worden rugweeën als pijnlijker ervaren.

Wat kun je zelf doen of je partner om de pijn te verlichten?

• Ademtechnieken toepassen. Probeer diepe buikademhaling of puffen.
  • Probeer zo goed mogelijk te ontspannen tussen de weeën door.
  • Zorgen voor goede steun. Je ‘dreamteam’. Dit kan je partner zijn, maar soms kan het ook fijn zijn om nog iemand die jou goed kan ondersteunen bij je bevalling te vragen (bijvoorbeeld moeder, zus, vriendin, doula). Zo ben je nooit alleen.
  • Probeer verschillende houdingen uit
  • Masseren of druk uitoefenen op je onderrug door je partner of iemand anders.
  • Een warme kruik, douche of bad geven ook verlichting.
  • Een prettige rustige omgeving creëren met gedempt licht. Dit helpt je om naar binnen te keren, je te ontspannen en zo meer oxytocine en endorfine aan te maken.

Ander mogelijkheden voor pijnverlichting zonder medicijnen:

• Gebruik van Tens. Dit apparaat kun je van ons lenen. Je hoeft dan alleen de kosten van nieuwe elektrodes te betalen.
  • Acupunctuur, hypnose, waterinjecties en acupressuur. Deze behandelingen worden niet vaak gebruikt en de resultaten zijn net zo verschillend als de mensen die het gebruikt hebben.

Voor meer informatie klik hier.

Is jouw pijngrens bereikt of wil je gebruik maken van pijnmedicatie?

Dat kan. Pijnmedicatie is 24/7 beschikbaar als je aan het bevallen bent. De zorg wordt dan wel overgedragen aan de gynaecoloog.

Wil je meer weten over pijnmedicatie: klik dan hier, bekijk de filmpjes op de verloskundige.nl of van Rijnstate over pijn bij de bevalling.

In Nederland is de situatie dat JIJ mag kiezen. Wij als verloskundigen (en artsen) zijn niet tegen pijnmedicatie, als het maar een weloverwogen keuze is. Beslis het liefst tijdens de bevalling, want je weet van tevoren nog helemaal niet hoe een wee voelt en hoe de bevalling zal verlopen. Een bevalling is een uitdaging, voor je lijf en voor je geest. Het kan tegenvallen of juist meevallen. Wij zijn er om je te ondersteunen!